تاریخچه اعتکاف و ایّامالبیض
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۴۶۱۳۴
در آستانه ماه رجب خیل عظیمی از جوانان خداجو برای تزکیه نفس و دوستی بیشتر با خدای لایزال به اعتکاف در مساجد مبادرت میورزند.
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، آستانه ماه رجب خیل عظیمی از جوانان خداجو برای تزکیه نفس و دوستی بیشتر با خدای لایزال به اعتکاف در مساجد مبادرت میورزند به همین بهانه به مفهوم و تاریخچه این اعمال انسانساز می پردازیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پیامبر(ص) فرمودند: هنگامی که حضرت آدم(ع) خدا را نافرمانی کرد، او را از عرش خود دور ساخت. او گریست و جبرئیل آدم را به زمین آورد، در حالی که سیاه شده بود. ندایی از آسمان شنید که روزه بگیر. آدم در آن روز که سیزدهم ماه بود روزه گرفت و بدن او سفید شد. به این جهت، این سه روز از هر ماه را ایّامالبیض مینامند. سپس منادی ندا داد: ای آدم! این سه روز را برای تو و فرزندانت قرار دادیم. هر کس این سه روز در هر ماه را روزه بگیرد، مانند این است که تمام عمرش را روزه گرفته است .
مرحوم صدوق (ره ) میگوید: علت اینکه این سه روز از هر ماه را ایّامالبیض مینامند، این است که شبهای این ایام روشن است.
بنابراین ایامالبیض به 13و 14و 15هر ماه گویند و روزه گرفتن در این سه روز فضیلت دارد. فضیلت روزه این سه روز در ماه رجب بیشتر است. در این زمینه روایت ام داود از امام صادق (ع)را نقل میکنیم.
ام داود (فاطمة دختر عبداللّه بن ابراهیم) در فراق فرزندش داوود که توسط حکام بنی عباس دستگیر شده بود و مدتها در زندان و سختی و از مادرش دور بود، روزی خدمت امام صادق (ع)رسید. امام به او فرمود: چه خبر از داود داری؟ ام داود گفت: دیگر از او نا امید شده و خبری از او ندارم. خیلی علاقه دارم او را ببینم. شما دعا بفرمایید او نجات یابد.
حضرت فرمود: ماه رجب فرا رسیده است. ماهی مبارک و محترم است و دعا در آن مستجاب است. روز 13 و 14 و 15 که ایّامالبیض است، روزه بگیر و در روز پانزدهم غسل کن و... (اعمال مفصّلی به نام اعمال ام داود، در مفاتیح الجنان در اعمال ماه رجب ذکر شده است)
ام داود میگوید: آن اعمال را انجام دادم و داوود از زندان آزاد شد و خدمت امام صادق (ع) رسید.
روزه گرفتن و اعتکاف در 13 و 14 و 15هر ماه، از فضیلت خاصی برخوردار است و در ماه رجب شاید فضیلت بیشتری داشته باشد. و اگر چه سیزدهم رجب (ابتدای ایام البیض) مصادف با ولادت حضرت علی علیه السلام است؛ ولی ایام البیض و آداب مربوط به آن، مرتبط با ولادت ایشان نیست.»
معانی اعتکاف
اعتکاف در لغت به معنای اقامت کردن و ماندن در جایی و ملازم بودن با چیزی است، ولی در شرع اسلام، اقامت در مکانی مقدس به منظور تقرب جستن به خداوند متعال است.
اعتکاف مخصوص دین اسلام نیست، بلکه در ادیان الهی دیگر وجود داشته و در اسلام نیز استمرار یافته است، اگرچه ممکن است در شرع مقدس اسلام پاره ای از خصوصیات و احکام و شرایط آن تغییر یافته باشد.
اعتکاف از نظر زمان محدود به وقت خاص نیست، تنها از آن رو که لازمه اعتکاف، روزه گرفتن است. پس هر گاه روزه گرفتن صحیح باشد، اعتکاف نیز صحیح است، ولی بهترین زمان برای اعتکاف دهه آخر ماه مبارک رمضان، و ایام البیض ماه رجب است. اعتکاف از نظر مکان محدودیت خاص دارد. نظریه معروف آن است که اعتکاف تنها در یکی از مساجد چهارگانه (مسجدالحرام، مسجدالنبی، مسجد کوفه و مسجد بصره) جایز است، ولی گروهی از فقها اعتکاف در مسجد جامع هر شهر و منطقه را نیز روا دانستهاند.
در حال حاضر مراسم اعتکاف در دهه پایانی ماه مبارک رمضان در بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله عربستان (مکه) با شکوه خاصی برگزار می شود. همه ساله خیل عظیم مسلمانان، که بخش قابل توجهی از آنان را جوانان تشکیل می دهند، از سراسر جهان به سوی مسجدالحرام می شتابند و در کنار خانه خدا معتکف می شوند و حتی بسیاری از زائران خانه خدا به منظور دست یابی به فضیلت اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان، این ایام پربرکت را برای انجام عمره مفرده برمی گزینند.
شبیه این مراسم در مسجدالنبی و در کنار مرقد مطهر پیامبر (ص) برگزار می شود. مسجد کوفه در عراق نیز سال های متمادی، محل برپایی مراسم اعتکاف در دهه آخر ماه مبارک رمضان بوده است. انبوه شیعیان و پیروان مکتب اهل بیت (ع) در این مسجد مقدس معتکف می شده اند و بسیاری از عالمان بزرگ شیعه نیز همراه با مردم در این مراسم شرکت می کرده اند.
ارزش معنوی اعتکاف
انقطاع از مادیات و امور دنیوی و ملازمت مسجد و دوام ذکر و عبادت خدا، به تنهایی و بدون اعتکاف نیز دارای ارزشی والا و اهمیتی فراوان است که در این زمینه آیات، روایات و احادیث زیادی را با چنین مضمونی می توان یافت، اما اهمیت اعتکاف به طور مشخص در قرآن و احادیث مورد تأکید قرار گرفته است.
زمان اعتکاف
اعتکاف از نظر زمان محدود به وقت خاص نیست، تنها از آن رو که لازمه اعتکاف، روزه گرفتن است، باید در زمانی اعتکاف شود که شرعاً بتوان روزه گرفت. اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان، با آماده سازی انسان برای درک لیلة القدر و بهره برداری از فیض این شب گران قدر، بی ارتباط نیست. در کشور ما اکنون اعتکاف در سه روز از ماه رجب بیش از اعتکاف در دهه پایانی ماه رمضان رواج دارد. و این سه روز از چند نظر حائز اهمیت است:
اول آن که ماه رجب، ماه حرام است و از روایات استفاده می شود که اعتکاف در ماههای حرام، نسبت به دیگر ماه ها از فضیلت بیشتری برخوردار است.
روزه در ماه رجب دارای فضیلتی خاص است، زیرا ماه رجب ماه بزرگی است که مردم حتی در جاهلیت نیز حرمت آن را پاس میداشتند.
انتهای پیام/
بازگشت به صفحه سایر رسانهها
R41383/P41383/S9,1299/CT12منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۴۶۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جستجوی ۱۷ روزه در رود خروشان خرسان برای یافتن سبحان+فیلم
«سبحان هنرمند» کودک ۵ سال بختیاری را ۱۷ روز پیش رود خروشان خرسان بلعید و چنان وحشی به راهش ادامه میدهد که غواصان را هم ناامید کرده است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، «سبحان هنرمند» کودک 5 ساله اهل روستای نارمه از توابع شهرستان فلارد استان چهارمحال و بختیاری دوم اردیبهشت ماه امسال به همراه تعدادی از کودکان روستا به رسم هر روز کنار سرشاخه رود خرسان برای بازی میروند، اما خرسان وحشی سبحان را بلعید و پدر و مادر مستضعفش را چشم انتظار دیدن روی جنازه فرزند خود کرد.
کودکان روستا بعد از بلعیدن سبحان توسط رود وحشی خرسان، آرام به خانه برگشتند ولی از ترس، مصیبت رفته به سبحان را برای اهالی روستا تعریف نکردند، تا اینکه برگشت سبحان به خانه خیلی طولانی شد و مادرش پی فرزند خردسالش رفت و جویای حال وی از هم بازیهایش شد، اما روایت دوستان سبحان خیلی غم انگیز بود «سبحان را آب با خود برد».
همه دنبال جسد سبحان رفتهاند، مردم سنگ تمام گذاشتهاند. خرسان از هر شهر، روستا و استانی میگذرد غم را به اهالی آن منطقه هدیه داده است، چشمها به خرسان دوخته شده است شاید دلش رحم آمد و سبحان را در گوشهای از زاگرس تا سواحل نیلگون خلیج فارس به حاشیه سپرد.
سبحان رفت، اما انساندوستی و مهر را به زاگرس ارزانی کرد، حتی ماهیگیران رود خرسان از چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و ...دیگر قلاب به آب نمیاندازند دلشان نمیآید میگویند میترسیم قلابمان صورت نازنین سبحان را خراش بیندازد.
ماهیگران دیگر قلاب و تور را کنار گذاشتهاند، صبح که میشود کیسهای از نان بر میدارند و کنار خرسان مینشیند تا شاید نشانی از سبحان بیایند، آخر فیلم چشم انتظاری پدر و مادر سبحان را دیدهاند و دلشان را زخمی و جگرشان را سوخته است.
روایتی از سختیهای نبرد با خرسان
غواص کهگیلویه و بویراحمد به تسینم میگوید: تیمهای تخصصی سیلاب و غواصی در آبهای خروشان هر دو استان چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد چند روز متوالی در حال جستوجو بوده و تیمهای آنست(سگهای جستجوگر) هلال احمر یاسوج، شهرکرد و اصفهان نیز تلاشهای زیادی داشتهاند.
سیدجواد هادیاصل با تأکید ر اینکه غواصان محلی و داوطلب و ماهیگیران محلی همه و همه شبانه روز تلاش کردهاند، ولی تاکنون بی نتیجه بوده است، افزود: غواصی در این آبها بسیار سخت و خطرناک بوده تا جایی که دید زیر آب، صفر بوده و در عمق سه متری سیاهی مطلق است.
وی خاطرنشان کرد: هر نوع خطری اعم از برخورد با سنگ یا گیر کردن به ریشه درختان یا زیر سنگها و قرار گرفتن در جریان تیز آب همه و همه خطرات احتمالی برای جان نیروهای امدادی و مردم محلی را داشته و دارد و با این وجود بنده و سایر دوستانم از جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد تنها به صورت داوطلبانه و از سر انسان دوستی برای تسکین دل پدر و مادر این کودک به تلاش خود ادامه دادهایم و هیچ چشمداشتی نداریم.
این امدادگر کهگیلویه و بویراحمدی این را هم گفت که پیدا کردن پیکر این کودک کار آسانی نیست و شاید هیچ وقت پیدا نشود، ولی تا جای ممکن در این راه کوتاهی نخواهیم کرد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد از انجام 21 عملیات جستجو برای یافتن جسد «سبحان هنرمند» کودک غرق شده در رودخانه خرسان خبر داد و گفت: هشت روز عملیات اکتشاف با مشارکت هشت تیم متشکل از امدادگران کوهستان، نجاتگران محیط های آبی و سگهای جستجوگر از سوی نیروهای هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد به صورت پشتیبان انجام شد اما جسد او هنوز پیدا نشده است.
کاظم فلاحیدوست اظهار داشت: این را هم بگویم که عملیات جستجو در برخی از روزها به دلیل بارندگی و خطرات رودخانه وحشی خرسان برای امدادگران متوقف شد و عملیات پایش رودخانه خرسان برای یافتن سبحان همچنان ادامه دارد و یک قایق امداد و نجات، تیم غواصی استان و هفت دستگاه ماشین آلات هلال احمر در اختیار امدادگران برای کشف جسد غرق شده در رودخانه خرسان است.
گزارش از: سجاد نوبهار
انتهای پیام/