سمینار «تأثیر پویایی دین بر خانواده در غنا» برگزار شد
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۷۴۹۲۵۸
به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در غنا، سمینار «تأثیر پویایی دین و فرهنگ بر زنان و خانواده» با همکاری دپارتمان مطالعات ادیان دانشگاه علم و تکنولوژی کوماسی، برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت بزرگداشت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، سمینار «تأثیر پویایی دین و فرهنگ بر زنان و خانواده» به همت رایزنی فرهنگی کشورمان با همکاری دپارتمان مطالعات ادیان دانشگاه علم و تکنولوژی کوماسی غنا، با حضور ایمورو برایما، رییس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، کشیش فرانسیس آپیا کوبی، مدیر دپارتمان ادیان، اساتید و دانشجویان دانشگاه و کالج دخترانه کوماسی، خبرنگاران و گزارشگران رسانههای غنا و با شرکت سفیر و رایزن فرهنگی ایران در غنا و همسران آنها، برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
افتتاح سمینار توسط فلیکس اووسو دچی، استاد و رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و تکنولوژی کوماسی انجام شد که اظهار امیدواری کرد تا این سمینار بتواند مقدمهای برای همکاریهای فرهنگی علمی بعدی ایران با این دانشگاه باشد.
سیبویه ذکریا، استاد مطالعات ادیان دانشگاه کوماسی نیز در سخنان خود ضمن بیان تاریخچه فعالیتهای فرهنگی و علمی با رایزنی فرهنگی ایران و آغاز دوباره همکاریهای دوجانبه را نتیجهمند خواند و برگزاری این سمینار با حضور سفیر و رایزن فرهنگی و همسران آنها را نشانهای از علاقمندی و جدیت برای توسعه این همکاریها خواند.
سیبویه ذکریا سپس با اشاره به طول همکاری خود با رایزنی فرهنگی ایران، اجرای این سمینار را در نوع خود قابل تقدیر توصیف و بیان کرد: به یاد دارم در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نمایشگاه عکسی در دوران سفارت آقای فرجی در شهر تماله برگزار کردیم و بعدها در اوایل دهه 1990 به دعوت ایران در کنفرانسی شرکت کردم و بلافاصله توانستیم با همکاری رایزنی فرهنگی ایران نشریه «الکوثر» را به چاپ برسانیم. اینک پس از گذشت ایام همکاری طی سال گذشته و تا کنون، دو سمینار گفتوگوی فرهنگی و دینی را در لگون تجربه کردیم.
وی افزود: باید بگویم این سمینار برای اولین بار است که با همکاری رایزنی فرهنگی ایران با دپارتمان مطالعات ادیان این دانشگاه برگزار میشود؛ بنابراین با چنین شروع خوبی آینده همکاری را روشن دیده و از رایزنی فرهنگی ایران در غنا تشکر میکنیم.
نخستین سخنران علمی سمینار، مارگارت ماکافویی تایویه، دانشجوی مقطع دکتری دپارتمان مطالعات ادیان دانشگاه کوماسی بود که عنوان سخنرانی وی «حضرت مریم الگوی زنان و خانواده از دیدگاه انجیل و قرآن» بود. وی در این مقاله با بررسی ابعاد مختلف زندگانی حضرت مریم، به درسهای آموزنده زندگانی آن حضرت اشاره و بیان کرد: در قرآن سورهای به نام «مریم» داریم؛ ولی در انجیل بخشی با عنوان آن حضرت نداریم.
وی افزود: برای نمونه به ویژگیهای مهم اخلاقی آموزنده زندگانی حضرت مریم چون: اعتماد و اتکاء به خداوند، اعتماد به خانواده (همسر) و مردم، اطاعت از پروردگار و امیدواری میتوان اشاره کرد.
سخنران دوم سمینار یونس دامبه، دارای مدرک دکترا در رشته اسلامشناسی از دانشگاه لگون آکرا و استاد مطالعات ادیان دانشگاه کوماسی بود که عنوان سخنرانیاش «حضرت فاطمه (س) الگوی زنان و خانواده» بود.
یونس دامبه در سخنرانی خود با اشاره به نقش بیبدیل ائمه اطهار (ع) و به طور خاص حضرت فاطمه زهرا (س) به بیان اهمیت وجودی حضرت زهرا (س) از قول پیامبر اکرم (ص) که فرمود: «فاطمه ام ابیها» آن را مورد بررسی قرار داد.
وی نقش مادری حضرت زهرا (س) به عنوان نقش مهمی برای اسلام و حضرت رسول اکرم (ص) به طور خاص بسیار مهم دانست و گفت: پس از فوت حضرت خدیجه (س)، حضرت زهرا (س) نقش بسیار مهمی در حمایت و کمک به پدرش را داشت و جایگاه حضرت فاطمه (س) به عنوان مادر نه تنها برای مسلمانان بلکه به عنوان الگوی زنان جهان شناخته شده است.
یونس دامبه در ادامه بیان اهمیت بررسی نقش زنان در سیاست و جامعه برگرفته از تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی ایران تحلیل جامعی از نقش همهجانبه حضرت زهرا (س) را در مراکز علمی و دانشگاهی مورد تأکید قرار داد.
مالکی، سفیر ایران در غنا نیز با تبریک ایام ولادت حضرت زهرا (س)، برگزاری انتخابات باشکوه ریاست جمهوری و شصتمین سالروز استقال غنا را تهنیت گفت و با معرفی مراکز فعال ایران در این کشور و فعالیت آنها، روابط دوجانبه دو کشور ایران و غنا را در آستانه برگزاری ششمین کمیسیون مشترک در آکرا (پایتخت غنا) را با تحول مثبتی خواند.
خانم مالکی، همسر سفیر نیز در سخنرانی خود با عنوان «بررسی ویژگیهای شخصیتی حضرت زهرا (س)» به بیان برخی ویژگیهای شخصیتی آن حضرت همچون عبادت، حجاب، علم و دانش، دارا بودن مصحف (فاطمه) و ... و همچنین به ذکر احادیث و آیاتی در خصوص آن حضرت (سورههای کوثر و دهر) پرداخت و سخنان خود را با جمله «فاطمه، فاطمه است» دکتر شریعتی به پایان رساند.
سخنران پایانی سمینار پروفسور پلیگا، عضو مجمع اهل بیت (ع) و استاد و رییس بخش هنرهای فنی دانشگاه کوماسی بود که سخنرانی خود را با عنوان «بررسی تأثیر پویایی دین و فرهنگ بر زنان و خانواده» اختصاص داد. وی در سخنرانی خود پس از تعریف مفاهیم، به نقش زنان در فرهنگها و تمدنهای مختلف تاریخ جهان همچون یونان و مصر اشاره کرد و با تکیه بر نقشی که اسلام برای زنان برتر (آسیه همسر فرعون، حضرت مریم مادر حضرت عیسی (ع)، حضرت خدیجه و حضرت فاطمه (س)) قایل شده است، آنها را بهترین الگو برای زنان و زندگی خانوادهها در سراسر جهان دانست.
وی در پایان به برخی از درسهایی که زنان سراسر عالم باید و میتوانند از روش زندگی این الگوها فرا بگیرند، اشاره کرد.
پایانبخش سمینار، سخنان فرانسیس آپیا کوبی، مدیر دپارتمان مطالعات ادیان دانشگاه کوماسی، بود که با تشکر از سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در همکاری در برگزاری این برنامه، خواستار تداوم آن در آینده شد.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۴۹۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
این دههشصتی خبرساز طراح لایحه حجاب است؛ سمتهای او چه بوده است؟
عصرایران به قلم سروش بامدادی در یادداشتی نوشت: خیلیها دوست دارند بدانند لایحۀ حجاب و عفاف را کی نوشته که این قدر شورای نگهبان به آن ایراد شرعی و قانونی میگیرد؟ روشن است که یک روحانی و فقیه آشنا با شرع آن را ننوشته و گرنه این همه مشکل شرعی نداشت و آقای حسین شریعتمداریِ کیهان را هم به این نتیجه نمیرساند که قانون (لایحه نهایی نشده) را بگذارید کنار و با همین طرح نور (گشت ارشاد - ۲ نیروی انتظامی) جلو بروید. فرمانده کل فراجا هم از حرکت بیدرنگ به جانب «عفت اسلامی» سخن گفته و به قانون خاصی استناد نمیشود. آنچه یک نماینده مجلس هم هر از گاهی میگوید پیشنهادهای محدود کننده اوست و هنوز تصویب و نهایی نشده.
اما این لایحه را کی نوشته؟ یک فقیه؟ نه! یک خانم؟ نه! چهرۀ اصلی این لایحه آقایی است به نام ابوالفضل اقبالی که سال ۸۸ و در گرماگرم التهابات انتخابات لیسانس علوم اجتماعی خود را از دانشگاه علامۀ طباطبایی گرفت و ۸ سال بعد موفق شد در رشتۀ مطالعات زنان فوق لیسانس خود را از دانشگاه غیر دولتی خوارزمی دریافت کند.
او وقت و همت خود را صرف مطالعات زنان کرده و حاصل آن چند مقاله و کتاب است که در نگاه اول این تصور را ایجاد میکند که نوشتۀ یک خانم باشد اما به قلم اوست که امسال ۴۰ساله شد:
از گشت ارشاد تا چادر المیرا، زنان در دنیای وارونه، ساخت اجتماعی طلاق توافقی…نگاهی به مشاغل او بعد از دریافت مدرک و حتی حین دانشجویی نیز نشان میدهد در جامعه به مفهوم عام آن کار و زندگی نکرده بلکه در نهادهای مختلف حکومتی و نه حتی دستگاههای اجرایی دولتی (دستکم تا پیش از روی کار آمدن دولت ابراهیم رییسی) مشغول بوده است: معاون رصد و پایش موسسه بینا وابسته به سازمان تبلیغات، مدیر روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، کارشناس کودک و نوجوان سازمان رسانهای اوج، دبیر کارگروه زنان در مؤسسۀ اشراق وابسته به بنیاد خاتمالاوصیا و سرانجام در دولت آقای رییسی وارد دولت میشود (ستاد حجاب و عفاف وزارت کشور).
چون در برخی گفتوگوها از او به عنوان «آقای دکتر» یاد میشود بررسیها حاکی از آن است در دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد وارد تحصیل در مقطع دکتری جامعهشناسی شده اما ادامه نداده و گویا به تازگی در دانشگاه تهران از سر گرفته است.
ویژگی آقای اقبالی این است که مانند امامان جمعه به شرع استناد نمیکند (هر چند آقای علمالهدی مشهد هم به تازگی از شاهنامه گفت و این شعر را خواند: «منیژه منم، دُختِ افراسیاب/ برهنه ندیده تنم آفتاب» و تفاخر دختر افراسیاب به بیژن درباره جایگاه طبقاتی خود را بیتوجه به ابیات قبل درباره شادنوشی این دو را به حساب الگوی حجاب و پوشش گذاشت!) یا به قانون. چون قانون را خودش نوشته و در گیر و دار رفع اشکالات شرعی است. از این رو تعابیر خاص خود را به کار میبرد کما این که به تازگی در برنامه تلویزیونی «بدون گارد» گفت:
«تحمل مخالف، رفتار اخلاقی است اما بیحجابی مزاحمت برای ماست و تحمل مزاحم رفتاری انفعالی است». تعابیری که ما به ازای شرعی و قانونی ندارد.
پیشتر در مناظره با دکتر احمد بخارایی - جامعه شناس- هم وقتی مجری پرسید: «با توجه به این که برای سلبریتیها جریمههای بیشتر تعیین کردهاید آیا نباید نگران بود این رفتارها به مهاجرت بینجامد؟» او پاسخ داد: جریمههای آنان را بیشتر تعیین کردیم چون رفتارشان تبعیت اجتماعی دارد ولی اگر هم به مهاجرت بینجامد، خوب بینجامد!
منتها بلافاصله اضافه کرد: البته قدم هنرمندان روی چشم ما! انگار او میزبان و مالک است و دیگران قرار است وارد قلمرو او شوند. در فضای مجازی هم در واکنش گفته شد: قدمتان روی چشم برای فردی بیرونی به کار میرود. یک ایرانی متولد ۱۳۶۲ که نماینده اقلیت جامعه است (به گواه انتخابات ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲) نمیتواند به ایرانیان دیگر بگوید قدمتان روی چشم! چون این خاک که متعلق به اوی تنها نیست! بحث انگیزترین سخن او اما باز در همان مناظره با دکتر احمد بخارایی بود که در آن گفت:
بیحجابی جلوی حرص و ولع را میگیرد در حالی که هر چه افراد حریصتر و گرمتر و پرقدرتتر و ولع بیشتری داشته باشند برای تشکیل خانواده مصممتر میشوند و اگر در غرب خانوادهها واقعی نیست به خاطر این است که ولع ندارند و بعد از آن آماری ارایه داد.
هنگامی که مجری گفت چون این آمارها را مراکز رسمی و حکومتی منتشر میکنند برخی در آنها تشکیک میکنند او این گونه پاسخ داد: آمارگیران پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات ظاهری کاملا مردمی دارند. با یک من ریش و انگشتر و یقه آخوندی که آمار نمیگیرند.
این که یک آقا و همکاران غالبا مرد او و نه خانمها متولی طراحی و دفاع از لایحه حجاب هستند و تحصیلات فرد هم نه در فقه و حقوق که در زمینه علوم اجتماعی است ولی ماحصل صبغه مجازات دارد و ادبیاتی که به کار میگیرد مطلقا شبیه فقیهان و حتی واعظان یا حقوقدانان نیست در حالی که به شرع و قانون استناد میشود مورد توجه ناظران قرار گرفته و روشن شده بنای او بر دو اصل است: یکی این که حجاب کم یا بیحجابی حرص و ولع تشکیل خانواده و ارتباط مشروع را از بین میبرد و دوم این که «مزاحم ما هستند». [این «ما»را هم توضیح نداده مشخصا شامل چه کسانی میشود؟ همه مردم ایران که بار تامین نصف بودجه دولت را با پرداخت انواع مالیات بر عهده دارند یا تنها همفکران ایشان؟]
با این اوصاف این سوال هم قابل طرح است که چرا آقای رییسی، ابوالفضل اقبالی را برای معاونت زنان و خانواده انتخاب نکرده با توجه به این که خانم خزعلی معاون کنونی بارها گفته اولویت خانمها باید خانه و خانواده باشد و طبعا این قاعده شامل خود خانم انسیه خزعلی هم میشود.
در تاریخ معاصر ایران یک ابوالفضل اقبالی دیگر هم البته داریم که ربطی به حجاب و زنان نداشت و ۱۶ سال قبل از تولد این ابوالفضل اقبالی درگذشته و او نماینده آستارا در دوره ۲۱ مجلس شورای ملی بود و مدتی قائم مقام دکتر حسین خطیبی در جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران.
آقای اقبالیِ مورد نظر این نوشته اما جایی قائم مقام نبوده او مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری بصیرت است.