Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله سیداحمد علم الهدی می گوید: بنده یک بار به آقا عرض کردم: به نظر شما از شهادت حضرت رضا (علیه‌السلام) تا الآن آستان قدس تولیتی بهتر از آقای واعظ طبسی داشته است؟ آقا فرمودند: نه.

به گزارش انتخاب، در ادامه بخش هایی از اظهارات امام جمعه مشهد آمده است؛


*آشنایی بنده از یک نقطۀ ارادت به آقای واعظ طبسی شروع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طلبه‌ای بودم که جامع مقدمات می‌خواندم، ۱۵-۱۴ سال داشتم و آیت‌الله طبسی هم در آن زمان جوان و حدود ۲۶-۲۵ ساله بودند، معمم هم نبودند و یک عبا می‌انداخت با کت‌شلوار و عرقچین هم سرشان می‌کردند. پدر ایشان نیز از وعاظ معروف کشور و استان و مبارز در زمان رضاخان بود و اگر واعظ به ایشان می‌گفتند به اعتبار پدرشان بود؛ ازاین‌رو وقتی شناسنامه گرفتند واعظ را هم در شناسنامه آوردند.

*آقای واعظ طبسی منبر خوبی داشت، هر جا منبر می‌رفت طلبه‌ها جمع می‌شدند. ایشان با عبا در منبر می نشستند و منبر خیلی جالبی داشتند. زمان آیت‌الله بروجردی بود و هنوز انقلاب شروع نشده بود؛ اما ایشان منبر انقلابی می‌رفت و خیلی نهی از منکر می‌کرد و عملکرد آستان قدس در آن زمان را زیر سؤال می‌برد؛ چون مکانی برای سوءاستفادۀ درباری‌ها بود. یک سال کلانتری آمد و مجلس را تعطیل کرد. در آن زمان (طاغوت) منبر ایشان انقلابی بود و بنده که طلبه‌ای ۱۵-۱۴ ساله بودم از منبر ایشان خوشم آمد و مرید منبرشان شده بودم. آشنایی من از پامنبری آقای واعظ طبسی شروع شد.

*نهضت امام خمینی که شروع شد در ابتدا مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی، مرحوم هاشمی‌نژاد محور انقلاب در مشهد بودند، مقام معظم رهبری نیز به این جمع ملحق شدند و آن‌ها محور انقلاب در مشهد شدند و انقلاب با محوریت آنان می‌گشت؛ حتی در جریاناتی که آقای قمی و مرحوم میلانی دخالت داشتند باز محوریت در اختیار این ۳ نفر بود. ما در آن مقطع طلبۀ جوان و سمپات آن‌ها بودیم و در همان زمان به خاطر نوع بینش انقلابی به آقای طبسی ارادت پیدا کردیم و از همان زمان جزو اعلامیه پخش‌کن‌ها بودیم و به ایشان نزدیک شدیم.

*خصوصیت دیگر آقای واعظ طبسی این بود که در انقلاب از اخلاص کامل برخوردار بود و به‌هیچ‌وجه شخصیت و موقعیت اجتماعی را در انقلابی بودنش در نظر نمی‌گرفت. ایشان اخلاص فوق‌العاده‌ای در انقلاب داشت و حقیقتاً معتقد به انقلاب و امام بود و برحسب عقیده‌اش مبارزه می‌کرد.نکتۀ دیگر بی‌باکی ایشان در مبارزه بود. کمتر مثل آقای طبسی دیدیم که بی‌باک با رژیم ستم‌شاهی مبارزه کند؛ صراحت فوق‌العاده‌ای در مبارزه داشت و هرچه از ایشان برمی‌آمد انجام می‌داد و در هر قسمتی از انقلاب که می‌توانست فعالیت می‌کرد و خود را در جهت خاصی محدود نکرده بود.

*{درباره اتهامات مربوط به زندگی و تجمل گرا بودن آیت الله واعظ طبسی}: پدربزرگ ایشان مرد ثروتمند و از سرمایه‌داران بزرگ استان خراسان بودند، برادرخانم‌های ایشان نیز دارایی‌ها داشتند؛ اما تمام زندگی آقای واعظ طبسی طلبگی و در سطح ساده‌ای بود. ایشان زندگی زاهدانه‌ای را در چنین فضایی برای خود ایجاد کرده بود. خدا پدرخانم آقای واعظ (مرحوم عزیزیان) را رحمت کند، او هم مرد خیلی متدینی بود.

*به یاد دارم ما درس فلسفه پیش مرحوم آقای بلخی می‌خواندیم، خانۀ او روبه‌روی خانۀ آقای عزیزیان بود. صبح‌ها که می‌رفتیم پشت در می‌ایستادیم تا در را باز کنند، مرحوم عزیزیان هم می‌آمد بیرون آب‌ و جارو می‌کرد، مرد متواضعی بود و وقتی طلبه‌های جوان را می‌دید اظهار محبت می‌کرد.در زندگی آقای واعظ آنچه قابل توجه بود و متأسفانه در این اواخر هم کسی متوجه این خصوصیت نشده بود، زهد آقای واعظ بود. بر علیه ایشان سم‌پاشی و اهانت می‌کردند و از آقای واعظ طبسی چهره‌ای اهل تجمل ساخته بودند، درحالی‌که برعکس این بودند؛ چراکه آیت‌الله واعظ طبسی زهد عجیبی داشت و مرد زاهدی بود؛ اما متأسفانه زهد ایشان در شخصیت اجتماعی متبلور نبود و یا کسی در جریان نبود.

*جالب است بدانید مرحوم آقای طبسی زمینی در خیابان عشرت‌آباد داشتند، اما قدرتی که برای خود خانه بسازد، نداشت؛ و همین آقای عزیزیان به ایشان کمک کرد و خانۀ طلبگی ساخت و تا حدود ۱۰ سال پیش ایشان در همان خانه زندگی می‌کرد. ساختمان را تغییر نداد تا اینکه ساختمان مخروبه شد و یک معماری آمد خانه را از آن حالت درآورد. درصورتی‌که همسر ایشان در خانوادۀ مرفه‌ای بود، اما با وضع آقای واعظ طبسی می‌ساخت. حتی بسیاری از لوازم زندگی ایشان مربوط به جهیزیۀ همسرشان بود.

*در طول این مدت از آستان قدس هم برداشتی نکرد. آقای رئیسی هم‌اکنون از حق تولیت برداشت نمی‌کند و آقای سعیدی هم که در قم متولی شده‌اند حق تولیت برداشت نمی‌کند. تقوای ایشان در زمانی که من طلبۀ جوان بودم و زمانی که امام‌جمعۀ مشهد شدم هیچ تغییری نکرد و به‌هیچ‌وجه موقعیت‌های اجتماعی باعث نشده بود تقوای ایشان ضربه بخورد، ایشان تقوای خود را حفظ کرد.

* یک بار شهناز پهلوی (دختر شاه) به مشهد آمد، آستان قدس از او پذیرایی کرد و از آنجا که در شهر نمی‌توانستند قمارخانه درست کنند برای قمار به بیابان رفت، کارپرداز آستان هم او را همراهی می‌کرد، قمار زد و مقدار زیادی باخت که به پول آن زمان چندین میلیون می‌شد؛ کارپرداز آستان پول را پرداخت کرد. آستان قدس از چنین وضعیتی برخوردار بود.

*بنده یک بار به آقا عرض کردم: به نظر شما از شهادت حضرت رضا (علیه‌السلام) تا الآن آستان قدس تولیتی بهتر از آقای واعظ طبسی داشته است؟ آقا فرمودند: نه.

*یکی از چهره‌های سیاسی به مشهد آمده بود و از آقای طبسی مقداری پول (۱۰ هزار تومان) خواسته بود. ایشان گفته بودند از کجا بدهم، من از آستان پولی نمی‌توانم بدهم، مشکل شرعی دارد، خودم هم که پولی ندارم، ایشان به او پولی ندادند. این آقا برگشت تهران و مدعی شد: خراسان شاه پیدا کرده است. اهانت‌هایی که به ایشان صورت گرفت از سوی این آقا شروع شد؛ درصورتی‌که آقای واعظ طبسی امین امام رضا (علیه‌السلام) بود.

*حضرت آقا در جریان سابقۀ ارادت من به آقای واعظ قرار داشتند و یکی از انگیزه‌هایی که آقا داشتند که من به مشهد بیایم این بود که به آیت‌الله واعظ طبسی ارادت داشتم. آقا هم به من فرموده بودند: آقای طبسی را خوب می‌شناسید، ولی این را بدانید در نظام، ما مثل آقای واعظ طبسی کسی را نداریم که مدیریت و تقوای ایشان را با هم داشته باشد (تعبیر خود آقا بود) .

*این را هم بگویم که بین من و ایشان اختلافی به وجود نمی‌آمد. اینکه گفته می‌شد بنده با ایشان اختلاف داشتم دروغ بود، بنده به آقای واعظ طبسی ارادت داشتم؛ البته ممکن بود به بعضی بینش‌های بنده اعتراض کنند یا آن را قبول نداشته باشند، اما اختلاف نبود. افرادی سعی می‌کردند اختلافی به وجود بیاید، به‌طوری‌که مطالب را به‌ گونه‌ای دیگر به ایشان منتقل می‌کردند، اما این کارها تأثیرگذار نبود و ایشان (آیت‌الله واعظ) هم به ارادت من ایمان داشتند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۷۴۵۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناذران از راه دور و نزدیک در تأمین نیازهای حرم مطهر رضوی شریک‌اند

از غرب و شرق گرفته تا شمال و جنوب، از خیابان‌های اطراف حرم تا دورترین نقاط ایران. از آسیا و آفریقا و اروپا تا تمام جهان! مریدان حضرتش خیل عظیم نذورات را به بارگاه منورش سرازیر می‌کنند. نذورات پرشماری که نشان از ارادت میلیون‌ها انسان به وجود رئوف امام هشتم(ع) دارد. علاوه بر تعدد نذورات، تنوع در این امر هم وجود دارد از طلا و پول گرفته تا فرش و دام.

حجم بالای نذورات و پیوستگی در این امر سبب شده تا سال‌ها قبل آستان قدس رضوی در راستای ساماندهی نذورات و مدیریت دخل و خرج آن، اداره کل نذورات را تشکیل دهد، ‌مجموعه‌ای که کارکنان آن، بر دریافت هدایا نظارت دارند و این وجوه را در راستای ارتقای خدمات به زائران حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) مصرف می‌کنند.

در همین راستا و برای بررسی فضای کاری اداره نذورات و مدیریت این حوزه با مدیرکل اداره نذورات آستان قدس رضوی گفت‌وگو می‌کنیم.

نذر و وقف متفاوت است

طبق معرفی‌ای که علیرضا اسماعیل‌زاده از اداره کل نذورات آستان قدس رضوی دارد، این مجموعه از چهار بخش «جمع‌آوری نذورات»، «حسابداری»، «ذخائر و نفایس»، «نگهداری و فروش» تشکیل شده است که شامل 96 پست سازمانی می‌شود. با توجه به حجم بالای مراجعات زائران و مجاوران در این بخش، وظایف زیادی در مجموعه‌ای عریض و طویل برای انجام امورات پربرکت حوزه نذورات تعریف شده است. نکته مهم در این حوزه این است که توسعه و پرکار شدن اداره نذورات هم از برکت هدایا و نذورات مردمی است.

مدیرکل اداره نذورات درباره فضای کاری این مجموعه چنین توضیح می‌دهد: «مجموعه نذورات در دوره‌های مختلف به اشکال متنوعی اداره می‌شده است. تا قبل از انقلاب منابع نذورات و عواید موقوفات در خزانه متمرکز بوده و این وضعیت بعد از انقلاب اسلامی هم ادامه داشت تا اینکه واحد موقوفات و نذورات تفکیک شدند. در حال حاضر اداره نذورات به عنوان واحد مستقل زیرنظر تولیت آستان قدس رضوی فعالیت دارد.»

خود را ملزم می‌دانیم اطلاع دهیم

نکته مهم در تفکیک این دو حوزه و مدیریت آن در مجموعه آستان قدس رضوی تفاوت نذر و وقف است. اسماعیل‌زاده توضیح می‌دهد: «اداره نذورات و موقوفات مدت کوتاهی ادغام شده بود و تحقیقاتی به منظور تفکیک این دو فضا انجام شد. این تصمیم به این خاطر بود که در نیت افراد و کاربری کالا تفاوت‌هایی وجود دارد. منابع نذوراتی گردش اقتصادی ندارند و باید مستقیم بر اساس نیتی که وجود دارد هزینه شوند. درحالی در مورد وقف گردش اقتصادی بر اساس نیت واقف در جریان است.»

به نظر می‌رسد به جهت آشنایی مردم با حوزه نذر و وقف برای حضرت رضا(ع) و البته تفاوت‌های این حوزه‌ها جای کار رسانه‌ای بیشتری احساس می‌شود که اسماعیل‌زاده در این خصوص می‌گوید: «اصل اطلاع‌رسانی برای نذورات مورد توجه تولیت آستان قدس رضوی است و ایشان معتقدند «اطلاع‌رسانی سبب می‌شود تا مردم از اقدامات صورت‌گرفته در این حوزه مطلع شوند و این گونه نذورات افزایش می‌یابد.» در همین راستا و با وجود اینکه مردم در برابر نذورات مطالبه‌ای ندارند خود را ملزم می‌دانیم هم به صورت شخصی وهم عمومی اطلاعات مربوط به هزینه‌کرد نذورات را منتقل کنیم.»

ارسال برنج و زعفران برای مهمانسرا

تنوع در نذورات تقدیمی و میزان افزایش آن در سال‌های اخیر موضوع بعدی گفت‌وگوی ما با مدیرکل اداره نذورات آستان قدس رضوی است. پول نقد، طلا و پرداخت‌های غیرنقدی روش‌های اهدای نذورات است، اسماعیل‌زاده با اشاره به این موضوع ادامه می‌دهد: «از محل دریافت این وجوهات عمدتا طرح‌های توسعه حرم از جمله زمین‌ها و مستغلات اطراف اماکن متبرکه مثل صحن‌های جدید و ضلع قبله تحصیل شده است. به عنوان مثال در توسعه ضلع قبله بالغ بر 100 میلیارد تومان زمین و مستغلات خریداری شده است.»

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، در حال حاضر پرداختی نذر و هدیه فقط مربوط به حضور شخص در حرم نیست و روش‌ها تغییر کرده است. اسماعیل‌زاده در این باره توضیح می‌دهد: «ناذران از راه دور با ارسال نذورات غیرنقدی خود در تامین نیازهای حرم مشارکت دارند. مثلا برنج را با کامیون ارسال می‌کنند و یا زعفران را که موردنیاز مهماسرا است می‌فرستند. علاوه بر این نذورات نقدی هم وصول می‌شود و وجوهات را به حساب نذورات حرم واریز می‌کنند.»

35 نوع ارز در قالب نذر پرداخت شده است

صرف نذر در حوزه نیت ناذر مورد تاکید مدیران آستان قدس رضوی است. اسماعیل‌زاده در این خصوص بیان می‌کند: «ما خود را موظف به تسهیل ادای نذر توسط ناذر می‌دانیم. زائران و مجاوران حرم رضوی باید در آسایش و راحتی بتوانند در کنار زیارت خود اگر نذری دارند ادا کنند. به همین جهت دفاتر مختلف حضوری و راه‌های غیرحضوری ایجاد و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا خواست زائر که مسیر هزینه نذری را مشخص می‌کند، مهیا کنیم.»

ورود ارزهای خارجی در قالب نذر، از آن اتفاقاتی است که در بخش نذورات پرتکرار است به حدی که بیش از 35 نوع ارز در دفاتر نذورات دریافت شده است. این پرداختی که از سوی زائران خارجی اتفاق می‌افتد روز به روز در حال رشد است. در این بین زائران عرب‌زبان سهم بیشتری از پرداختی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و اهالی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همراهی بیشتری در این امر خداپسندانه دارند، این وجوهات به صورت کاملا حضوری پرداخت می‌شود و تحریم‌ها مانع از پرداخت از راه دور می‌شود که تولیت آستان قدس رضوی در تلاش برای راه‌اندازی سامانه‌ای برای دریافت وجوهات خارج از کشور است.

بهره‌وری از نذورات راکد در آینده 

با توجه به حجم بالای نذورات وگردش مالی‌ای که در این حوزه اتفاق می‌افتد، وجود یک سیستم نظارتی لازمه این کار است. نظارتی که مدیران آستان قدس رضوی ایجاد کرده‌اند، اسماعیل‌زاده توضیح می‌دهد: «یکی از شیوه‌های نظارت و اعتمادآفرینی، داشتن نظام و سیستم مالی دقیق و شفاف است که در این چند ساله تلاش زیادی در جهت تقویت آن به عمل آمده تا تمامی رویدادهای مالی نذورات، طبقه‌بندی و بر اساس استانداردهای حسابداری در حساب‌ها منعکس شود. در پرداخت‌ها و اجرای دقیق نیت، دستور پرداخت با نظر مستقیم تولیت است. در نذر با نیت عام هم اقرب به نیت‌های تعریف شده در سامانه انجام می‌شود. مثلا هزینه‌های عمرانی حرم، مهمانسرا و خرید تجهیزات رفاهی زائر از محل نیت عام انجام می‌شود. در کنار اجرای نیات خاص مانند زائر اولی، تامین جهیزیه، آزادی زندانیان، کمک به محرومان با همکاری کانون‌های استانی و سازمان‌های ماموریت‌گرا استان انجام می‌شود.»

با وجود ساماندهی کامل امور مربوط به نذورات، هدف اصلی این مجموعه برای آینده، اجرای نظام راهبری مصوب نذورات و بهره‌وری از دارایی‌های نذورات است که اسماعیل‌زاده در بخش پایانی صحبتش این هدف را تشریح می‌کند: «احساس می‌کنیم به توانمندی کامل در این حوزه نرسیده‌ایم. مجموعه دارایی‌هایی وجود دارد که شاید خیلی استفاده نشده و مورد توجه قرار نگرفته است. برنامه داریم تا جایی که می‌تواننیم این مسئله را احیا کنیم. البته تاکنون چند مورد را احیا کرده‌ایم. در حال حاضر نیز به همان اندازه که از مردم نذورات دریافت می‌کنیم، از دارایی‌ها در حوزه نذورات بهره‌ می‌بریم.»

زهرا زنگنه

دیگر خبرها

  • ناذران از راه دور و نزدیک در تأمین نیازهای حرم مطهر رضوی شریک‌اند
  • واکنش کرملین به اتهام دخالت روسیه در سوءقصد به جان زلنسکی
  • آیت‌الله جوادی آملی: فریب، راه نیست و با آن نمی‌توان زندگی کرد
  • کتاب «آقاسید محمود» به نمایشگاه کتاب می آید
  • رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم: «وعده صادق» اجماع‌ساز بود و همگان آن را ستودند/ ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند/ فقط مذاکره مسائل را حل نمی‌کند/ ساختارهای فسادزا را اصلاح می‌کنیم/ از وضع زندگی مردم و خواسته‌های جوانان مطلعم
  • جشن مومنانه‌ همراه با پیوست علمی و فرهنگی در دهه کرامت
  • رویداد هنری بنت الهدی در البرز برگزار شد
  • پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) برگزار می‌شود
  • واکنش علی مطهری به نوازنده دف زن در مراسم سالگرد پدر
  • انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستین‌بار + عکس